Peppa mig!

Eller kanske stånga mig. Gör mig frisk. Fixa min bil. Ge mig en DVD-spelare. Handla mat åt mig. TA HAND OM MIG!!

En anekdot

Jag kom plötsligt att tänka på en sak som min vän Erik var med om när han var i New York sist.

Han och hans polare testade att gå på stripclub och Erik sitter framme vid podiet och sitter framåtlutad och roas sådär som tonårspojkar gör av strippor. Erik tittar för en stund åt sidan och när han vänder tillbaka huvudet åker hans näsa rätt in mellan skinkorna på en strippa som står och dansar upp rumpan mot honom. Jag garvade mig själv i bitar när han berättade detta. Så jävla klockrent!

Ny karriär?

Nu snackar vi i framtiden men saker och ting börjar röra sig som nån avdankad svensk hipp hoppare en gång sa. I mitt huvud rör sig en hel del idéer och nu har jag fått god respons på några av dom. JAG KOMMER BLI NÅTT STORT I FRAMTIDEN, MOHAHAHA!

Man ska ha drömmar annars kan man ju lika gärna ge upp.

Nedförsbacke

Jag är rätt bra på att måla fan på väggen men just nu börjar man ju undra..

Igår var det kick off med jobbet, kände mig lite småskum hela förmiddagen, frös som ett djur! Sen när vi var ute och hade lite lekar på Lill-Ramis så fick jag upp värmen, lite för fort och lite för mycket! Fick avbryta kvällen lite tidigare, mådde inte särskilt bra. Kom hem och dog i sängen. Svettades, frös sådär som man gör med feber, efter flera timmars vilande och en bra alvedonrytm kände jag mig mycket bättre men lelös i kroppen, när grannarnas fest tog slut så däckade jag igen. Idag har jag haft småfeber men mest haft krångelmage (eftersom att jag åt dåligt igår) och febervärk i kroppen. Nu sitter jag i sängen och känner efter hur jag mår. Svallar en del fortfarande men det ska nog gå över hoppas jag. Vill jobba!

Mitt billarm krånglar nå jävulskt! Dosan har gett upp och jag kan inte larma av bilen och heller inte köra bilen eftersom att det är körspärr på larmet, har snackat med bilhandlare, tillverkaren och försökt ta reda på hur jag ska koppla ur skiten. Behöver en larmkod för att kunna skaffa en ny dosa och eftersom att det inte finns någon sådan kod vad jag kan hitta så är väl det bästa att helt enkelt ta bort larmet helt. Ska ta och börja med att lämna in dosan för byte av batteri och hoppas det funkar så jag kan köra bilen själv till verkstaden. Palla bärga bilen! Usch!

Bilar asså. I övrigt går den ju hur bra som helst så det där larmet gör det verkligen surt för mig just nu.

Imorgon hoppas jag på att få vakna och må bra och kunna dra till jobbet för att sedan dra ned till byn och byta batteri. Snart blir det två avsnitt Scrubs och somna.

Pecka hamnade visst i diket.

Kom lite för nära kanten och kom inte upp. Tur för mig så kom Vrånkan, Cleas och Fimpen till Peckas räddning. Pecka klarade sig utan en skråma tack och lov.

Natten till söndag

Skrev ett långt och fint inlägg åt er men så fick jag för mig att testa ett nytt sätt att lägga in bilder på. TOTAL KATASTROF! Allt försvann.

Så nu blir det samma inlägg men sammanfattat.

* Just kommit hem från underbara Jossi, vi har bland annat diskuterat modet när vi gick i högstadiet. Vafan hade man på sig? Helt hysteriskt!

* Ätit lite skorpor. Gott!

* Tog en långpromenad idag. Försöker få igång min kondition som inte är den bästa.

* Min bilstereo har börjat fungera igen.

* Har kick off med Topsport på måndag. Utekläder samt badkläder ska medtagas. Spännande!

* Har börjat läsa en bok! Sist jag läste en bok var i Barcelona och då läste jag A Clockwork Orange. Nu läser jag en bok om slädhundar.

* Har beslutat mig för att ta svinsprutan. Med tanke på mängden människor jag möter i jobbet och att dessa människor byts ut cirka två gånger i veckan enda fram till början på maj så inser jag att mängden människor som kommer passera mig är RÄÄÄÄÄÄTT MÅNGA! Hatar sprutor så jag är redan nervös!

Här kommer två bilder som Anna lagt upp på Facebook idag:

Mina puppor!

Meddelande från ett töande Funäsdalen

Plusgraderna fortsätter att plåga oss med sin närvaro. Har jobbat tre dagar hittils, vi har monterat skidor, röjt, lagt in nya varor i systemet och hängt upp i butiken. Topsport har fått in en massa fräsiga prylar på både hyran och butiken för den som vill ha det senaste. Lät lite som reklam det där, men jag vill gärna att alla jag känner ska komma upp och piska pist! Livet blir så mycket roligare med mer människor runt sig. I helgen är vi lediga, har säkert nämnt det. Det var after work på Veras men jag orkade inte, jag var nedbjuden till Jossi men orkade inte det heller. Ikväll är jag bara slackig och ligger i sängen och läser bok. Jäkligt skönt faktiskt! Märks att man blir äldre och inte känner samma press att man måste skaffa 200 nya polare. Tar det chill med en tänd grill! Knackade just på dörren, gissa vad som stod utanför? 15 norska ungar som sjöng för mig, blev rätt paff! Inget som händer varje dag här direkt. De fick en påse bilar av mig och blev jätteglada. Så har man gjort dagens goda tjänst.

I veckan som vart har det inte blivit så mycket bilder. Har bakat så det blev bilder på det och sen lite bilder från min kväll hon Hanna igår.

Nybakad limpa med thé.

Hanna skär fläskfilé.

Sjökort på Hannas bil, Hanna hade rökpaus och jag rastlös.

Hanna virkar mössor som andra skiter.

Det kommer mera.

När jag kommit ur, äta, jobba, sova-rytmen. Ikväll har jag dock vart nere i Funäs, blev bortbjuden på middag hos Hanna. Myspys! Mycket one-hit-wonders och virkade mössor. Är ledig i helgen så då ska jag proppa in lite bilder från veckan.

Middag på Vôlleriet med mamma.

I lördags bestämde vi oss för att äta på Vôlleriet. Mysigaste stället i Bruksvallarna och godaste maten! Vi satt där i flera timmar och mös och pratade med Ida som är en av ägarna. Efter det rullade vi hem och kollade på Sex & The City-filmen.

Full fräs

Idag har jag lämnat mamma vid bussen, vilket var väldigt jobbigt på många sätt. Mamma lilla du är så fin! Efter det drog jag till verkstaden för att fråga om de kunde koppla ur mitt larm på bilen men jag måste åka till Sveg för att göra det så nix. Handlade lite mat (mjölk och pålägg), hälsade på hos Topsport Funäs och träffade Jossi, kramkalas! Efter det gick jag till Hillside och köpte min jacka, WIIIE! Drog till Ramis och kom precis i tid för att äta lunch, raggmunk och fläsk. Lallade runt där en stund innan jag drog mig hemåt. Då ringen Jossi, de har vart ute på skidtur och nu startar inte bilen så jag tar Pecka och kommer till undsättning men det var inte batteriet det var fel på så Inas bil startade inte med startkablar så jag skjutsade ned dom till Funäs. Drog hem igen och hjälpte Vrånkan och Cleas med att flytta en stund, spanade in deras nya boning och sen blev det middag, snabbmakaroner, imorn ska jag laga riktig mat och göra matlådor. Efter det somnade jag. Hoppsan!

Nya jackan!

Snygga ögongrunkor

Googles är kul!

Så var men med på TV idag då.

Idag har vi kikat på längdtävlingar i Bruksvallarna. Och då hamnade man ju såklart på TV, vilken bedrift va?

Igår visade jag runt mamma på byn, vi fikade lite, gled runt och avslutade kvällen med middag på Völleriet. Urskoj att träffa alla gamla goa ansikten igen. Har lagt undan en jacka hos Julia på Hillside, den har jag bloggat om tidigare så imorn ska jag betala kalaset och sen blir det snabbmakaroner i en månad. Prioteringar var det. Kommer kanske lite bilder från middagen på Völleriet imorn. Ska leka fixar-frasse imorn och styra upp lite saker. Bland annat mitt galna billarm som gör som det vill just nu.

Jaja vi hörs igen. Tjong!

Det var en resa det med.

Som ALLTID när jag reser. Här kommer några exempel:

* Första gången jag flög själv så blev jag nekad att kliva på mitt anslutningsflyg i Amsterdam. Där stod jag och såg på när folk gick förbi mig och in i planet men jag fick inte gå nånstans. Varför? Mitt bagage från det tidigare planet hade inte blivit incheckat på det nya planet. Så då var man strandad i Amsterdam tills det fanns plats på ett flyg till Sverige igen. Blev ett antal timmar.

* Varje gång jag flyger med Katrin Alex så spyr jag. En gång glömde hon Tax Free-påsen men fick med sig mina spypåsar i alla fall.

* Tåg har spårat ut. Dock inte mitt men när tåg spårar ur blir den resterande trafiken drabbad och man får åka en massa olika tåg och bussar för att komma fram.

* En gång blev det elfel på X2000 så tåget stannade mitt i en tunnel, elektriciteten funkade inte och det var bäckmörkt i hela tåget. Där satt vi i flera timmar innan ett annat tåg kom och fick bogsera oss till Stockholm från Norrköping. Gick inte så fort.

* Nödlandat med ett flyg som hade en spricka i vindrutan.

* Hoppat på fel tåg i Schweiz och hamnat mitt ute i vishan.

* På en bussresa mitt ute i Sahara-öknen blev jag matförgiftad och allt vad det innebär. Hela natten gick ut på att försöka andas och på morgonen fick vi tag i en läkare som snackade arabiska, han gav mig nån dunderdryck som man blev helt stenad av. Men den hjälpte.

* Har knallat runt i timtal med jätteväska i Barcelona och letat hotellrum MEN ALLT var fullbelagt och vi fick helt enkelt återvända till flygplatsen för att sova en natt där.

* Skulle åka hem förra vintern och fick Skjuts till Ljusdal där jag skulle åka buss till Huddik för att hoppa på ett tåg. I Ljusdal funkar inte Biljettmaskinen så jag får tvinga busschufören att köra mig till Huddik eftersom att jag inte hade några kontanter att köpa biljett för. I Huddik fick jag vänta på tåget och när det väl kom och jag klev på blev jag medtagen till ett rum av två konduktörer eftersom att jag inte hade biljett och de kunde inte hitta mitt bokningsnummer på deras listor. De skulle helt enkelt slänga av mig mitt i natten mitt i ingenstans. De dumförklarade mig och sa att jag bokat biljett för en annan dag. Gissa om de blev stumma när jag ser överst på listan mitt namn som de letat så efter. Jävla pappskallar på SJ!

Så man är ju inte förvånad längre när det händer sattyg på resor. Gårdagens resa var inte så skoj! Hade tokmigrän hela resan på 60 mil. Kräktes på en parkering i Sveg och mamma stackaren fick köra hela vägen efterom att jag måste blunda så fort det dyker upp starka ljus på vägen. Drama på hög nivå!

Men nu är jag i alla fall här! Och det snöar för fullt!

Gissa min favoritfärg.

Råkade blixtdöda bilden och dessutom var det inge kul att redigera.. Men poängen är ju mest färgen.

SUIT UP!

Testar webcamen lite. Sicket ruffs. Awesome!

Just nu

Anton har tagit bilen till verstaden där han, min kusin och Todde fixar avgassystemet. Min moster är på IKEA och passar på att handla åt mig, dessutom har hon en påse som vi ska ta med på fredag, det ryktas om att det är en påse med kakor och bullar. Själv ligger jag och drar mig i sängen i väntan på ork att kliva upp, ska träffa Aspen idag och lilla Erik. Jag ska äta en fiskrulle på Vickningen också. Fan vad jag tjatar om den där rullen!

Jag har det rätt bra!

Nytt

Mamma köpte ett par lackleggings till mig. De sitter som ett smäck!

Första!

Detta är första inlägget från den nya datorn. Tar lite tid att vänja sig med tangentbordet. Men oj så fin han är! Är som värsta julafton idag, ny dator och ett par lackleggings som mamma köpte åt mig. Ska ta och testa webcamen nu. Ses senare!

Är det meningen att jag ska bli kvar här?

Hatar den här dagen! Jag har hela munnen full med blåsor så det gör ont att prata. Jag börjar bli fruktansvärt stressad över allt som ska bli klart tills fredag. Varför tog jag inte tag i det lite tidigare. Som man bäddar får man ligga men varför måste allt gå emot mig. Tur i alla fall att Anton sköter det mesta med bilen annars hade jag klappat ihop. Slog på en maskin tvätt nyss och allt jävla vatten forsade ut på golvet innan det hunnit komma in i maskinen. Då var tårarna inte långt ifrån. Jag är i grunden en så sjukt ängslig och grubblande person så när sådana här saker händer får jag för mig att allt jag ska göra ska gå åt skogen. Just nu önskar jag bara att jag kunde peka på allt som ska göras så blir det gjort och poff är jag uppe i snön och kan andas fjälluft och bli lugn i själen. Längtar ihjäl mig!

Knarkar Paows mamma?

Ibland är det bra roligt att gå in på fjortisbloggarna för man möts då alltid av diverse felskrivningar och annat bråte. Gick in på "Paows" blogg och fick mig en gott skratt när jag läste rubriken. Man börjar ju då såklart få förståelse för hur Paow blev som hon blev ifall hennes mamma går på heroin. Modigt av henne att gå ut med detta. Nej men skämt å sido men lär er stava för bövelen!

Bilder från helgen

Vilken helg, vilka vänner.. och helt underbart!

Min helg har vart superduper! Har umgåtts med mina tjejer. Ni är så bra, vi är så störda, det är därför vi står ut med varann. Hehe. I fredags hade vi tacokväll och satt och bara mös och var jättetrötta, igår var det en kväll med kalas, smörgåstårta hos Fia, lasersvärdfight på Donken, förfest på Campus, Mobergs, efterfest på Campus och Lolas soffa. Idag styrde vi ihop en brunch hemma hos Anna med scones, våfflor och hjortronthé. Urmysigt. Låg mest i Annas säng och halvsov men det är till och med skönt att bara ligga och höra när ens vänner pratar och donar. Man har det så jävla bra! Vi snackade om en massa "När-ska-vi-skaffa-barn", konstiga åkommor vid födsel, folk med konstiga fetischer och nattens bravader. Sen kom jag hem och åt middag och ringde till min Cam som jag saknade så! Och hon har en julklapp på gång till mig, jag blir så rörd! Fick en massa jullängtan nu. Hon kommer till mig efter nyår! Hihi!

Nu ska jag hoppa ned i sängen och sova lite till, för jag somnade vid åtta ikväll redan. Jag är så fruktansvärt trött! Jag måste ta och proppa i mig mer vitaminer tror jag. Har faktiskt ätit jättedåligt med frukt på senaste tiden så det skulle inte förvåna mig om min kropp hatar mig just nu.

Ny dator inköpt

Just nu är jag sådär ångestfylld som man (iaf jag) blir efter ett köp på några tusen kronor. Min bärbara dator har gett upp hur mycket jag än försöker att gulla med den. Att lämna in den på service skulle kosta lika mycket som den jag nu köpt eftersom att garantin är slut och Dell inte är mitt favoritföretag. Så den Rosa drömmen går i graven. Och jag har köpt mig en Netbook, nå större än så behöver jag egentligen inte. Visst redigera bilder på en 10,1 tums skärm kan ju bli intressant men det är inte hela världen eftersom att världens bästa stationära dator finns hemma på skrivbordet.

Blir jag irriterad på storleken får jag väl titta på den fina färgen så blir jag nog glad igen.

Begravning, bilmek och fredagsmys

Idag var det begravning av en vän till familjen, det var en fin begravning och för oss svenskar lite annorlunda eftersom att Mirko från början är från forna Jugoslavien. Det var t.ex första gången jag var med om begravning då man bär kistan till graven och sen sänker ned den i graven. Dessutom har man väldigt pompös musik. En maffig begravning, passade Mirko fint. Så nu säger jag Vila i Frid Mirko, ses på andra sidan.

Efter begravningen tog vi min bil ned till moster för att låna deras garage, så nu har vi lokaliserat vilka delar som ska skaffas och dessutom har jag fått en bilstereo inmonterat. Har precis ätit litegranna och om en timme bär det av in till Anna för en massa fredagsmys. Känns som att jag kommer slockna i soffan.

Men är det segt eller vad?

Jag vaknade, det snöade och jag blev glad. Men sen då? Så nedrans trött och noll diciplin! Dock tror nog jag att jag kommer hinna allt jag ska innan jag åker endå. Har en tendens att alltid skjuta upp saker men sen jobba som en dåre för att det ska bli perfekt. I mitt CV skriver jag, "Jobbar bra under press". Imorgon blir det begravning på dagen och på kvällen ska jag hem till Anna för att umgås med lite töser framför TV:n. Kommer nog vara trött som en liten trasa efter begravningen.

Mycket hår på skallen har jag.

En tanke om snor.

Jag har tänkt på en sak nu på morgonen. Ibland när man vill förstärka ord som kallt, tight, varmt, dyrt så sätter man ordet "snor" framför. Varför? Varför just snor? Vad har snordyrt för mening gemfört med dyrt? Fredrik Lindström, hjälp mig med denna snoriga fråga!?

Snor enligt Wikipedia:

"Snor eller nasalt mucus är det slem (mucus) som bildas av slemhinnorna i näsan. Slem bildas även av ackumulerad extracellulär vätska, vilken ökar i omfattning vid ett inflammationssvar. Under en dag kan det bildas upp emot ett par deciliter slem.

Slemmet transporteras bakåt i näsan och ned i svalget av cilieförande celler i slemhinnan. Luften som inandas innehåller en mängd damm och andra partiklar vilka delvis fastnar i snoret och därmed fungerar snoret som ett luftfilter och skonar lungorna. Detta syns tydligt då man vistas i förorenad luft då snoret får en gråsvart färg. Då nasofarynx är tillhåll för en mängd bakterier och virus är snoret en smittväg för fortplantning av infektioner såsom lunginflammation orsakad som komplikation av en rinit.

Färgen på slemmet beror på dess innehåll. Ju mer celler (vita blodkroppar) som slemmet innehåller desto mer trögflytande och färgat (gult - grönt) blir det. Vid infektioner ökar mängden celler i snoret. Snor kan normalt också innehålla mindre mängder blod, eftersom blodkärlen i näsans slemhinnor är ytliga och kan brista vid mycket liten påfrestning. Om sekretet i näsan innehåller övervägande blod har en näsblödning uppstått.

Vid olika sjukdomar, exempelvis förkylning kan slemhinnorna bli inflammerade och vätskefyllda (akut rinit), varvid mängden snor ökar markant. Den vanligtvis gulaktiga färgen beror på vita blodkroppar, med viss inblandning av röda sådana.

Att blåsa ut snor från näsan kallas för en snytning, vilket man brukar göra i en näsduk.

Mucofagi [redigera]

Mucofagi är en medicinsk term för att konsumera snor. Det är i allmänhet ett socialt oaccepterat beteende, som dock inte är helt ovanligt bland mindre barn."

En dag.

Idag har jag vart hos min sjukgymnast och tränat hållning. Med bra hållning får man mindre problem med spännd nacke och därmed mindre huvudvärk. Fiffigt va! Passade även på att se mig om i Norrtäljes affärer en sista gång, köpte en tuttekasse, lårstrumpor och hårband. Sen bar det av hemåt men först köpte jag mig en fiskrulle på Vickningen, min favoritrulle!

Anton håller på och tittar på min bil och det blåser satan och snöar lite lite granna! Mys!

Förberedelser

Idag har jag vart inne i Norrtälje och shoppat med Lola. Köpte en massa goa grejer jag behöver i vinter. Deodoranter (gäller att hamstra), lite kryddor, toaartiklar, skor, krokar, flyttkassar, matlådor.. Köpte till och med låsolja till bilen.

Förut tyckte jag Uggisar var löjligt men när man stoppade ned fötterna i dom var det som att komma till himlen! Så jäkla mysiga, hur bra som helst när man bara behöver slänga på sig ett par dojer och slipper knyta och ha sig. Sprang runt i tofflor i vintras när jag skulle in i tvättstugan, slänga sopor och så vidare vilket var väldigt opraktiskt och blött. Spikmatta kan bli hur gött som helst efter hårda dagar i backen.

Diggar ni mina lakan då? Underbara och sjukt använda så de är drömmen att sova i dom. 35 år gamla bara.

På gång.

Jag gillar att vara lat när jag får. Idag fick jag. Jätteskönt! Har kollat på lite film, räknat lite på mina siffror och gjort en budget och blev glad när jag såg att jag med all säkerhet borde gå plus varje månad med råge. Så nu gäller det bara att jag försöker hålla den där budgeten så kommer jag bli en mycket rik flicka! Imorgon ska jag in till Norrtälje för att hänga med Lola och släpa runt henne på Knutby Torg, jag ska handla förnödenheter till vintern. Som t.ex deodorant, det är en omöjlighet att hitta deostick i Funäsdalen, Roll On är absolut bland det värsta jag vet. Kladdigt och jävligt. Vem gillar kladd? Mm kladdkaka.

Spanade in tv-såpan Ullared. Vad säger man? Jag har aldrig vart där men herrejösses! Måste nog åka dit nångång för att testa Svenssonlivet. Ullared, husvagn, gubbar i jeans, skjorta och träskor, dansbandsmusik och fryspåsar.

Nu blir det The Devil Wears Prada.

En bild.

Var ju Sthlm med Erik förra lördagen. Här är en bild han tog. Jag har fixat lite på den, dock kanske det ser annorlunda ut på en annan skärm. T.ex en skarv från en svart bakrund som jag jag förlängt bilden med. Hojta till om det ser helt bäng ut för då gör jag om.

Kyrkogården

Igår firade vi den amerikanska varianten av Alla Helgona med Halloweenfest. Så idag efter jobbet gjorde vi det som vi i Sverige gör på Alla Helgona. Det var så fint med alla ljusen vid gravarna och vid minneslunden. Ikväll är det mys som gäller, har just ätit middag med mamma och pappa. Nyfångad abborre som satt i näten idag. Jag kommer aldrig bosätta mig i en lägenhet i stan. Förstå hur långt ifrån allt man har här ute man skulle vara. Jag skulle känna mig strypt! Börjar mer och mer förstå att det är på landet jag hör hemma.

Sjukt nöjd med den här bilden. Stämning!

Farmor och farfar, Nanna och Hans.

Maskerad.

Halloj i stugorna!

Igår var det Alla Helgona och det vart fest! Jezzlan vann alla priser i mina ögon även fast vi inte hade någon tävling. Jezzlan som Marge Simpson! Så jävla bra gjort. Var en mycket trevlig kväll med en massa Chili Con Carne och dans.